Echipa, secretul succesului

echipaNouă din zece candidaţi vorbesc la interviul de angajare despre dorinţa lor de a avea un loc de muncă într-un mediu motivant şi vesel, în care să poată interacţiona oricând cu colegii şi să se simtă ca acasă. Pot exista la birou laptopuri, tablete, telefonie prin internet, jocuri, canapele şi spaţii de stat la poveşti şi, în acelaşi timp, productivitate, politici de resurse umane şi responsabilitate socială?

In prezent, la nivel global, forţa de muncă este dominată, cu o pondere de 70%, de persoanele născute în perioada 1950-1979. În 2030, această categorie va fi însă inexistentă în mediul de business, iar forţa de muncă va fi alcătuită, într-o majoritate covârşitoare, din membri ai generaţiei Y, tinerii care au acum vârste cuprinse între 20 şi 30 de ani şi care atunci vor deţine poziţii-cheie de management şi de decizie în companii.

grafic

Faţă de generaţiile anterioare, studiile arată că tinerii născuţi în 1983 şi 1993 pun mai mult accent pe ambiţie, libertate de exprimare, spirit antreprenorial, sete de cunoaştere şi de dezvoltare personală, nevoia de comunicare şi de conectivitate, mobilitate, aviditate faţă de cele mai noi tehnologii, responsabilitate faţă de mediu şi faţă de societate. Ca urmare a acestei evoluţii demografice, companiile se confruntă astăzi cu schimbare majoră de paradigmă în ceea ce priveşte modul de lucru, de a comunica şi motiva angajaţii la locul de muncă, cu impact direct asupra strategiei de real-estate şi a politicilor de resurse umane.

Dintr-un studiu realizat de TESmedia pe un eșantion de 36 de companii cu 45-60 de angajați, chiar în perioadă de recesiune, reiese că investiția în salariați asigura 60-70% din succesul afacerii.

Analko Aluminium Industry se concentrează pe dezvoltarea personalului, ajuntandu-și angajații să se dezvolte deopotrivă personal și profesional. Atragerea și păstrarea unui personal de calitate reprezintă unul din principalale scopuri ale companiei noastre.

ne dezvăluie Athanase Dakas,  Managerul General al companiei. Analko  și-a început activitatea în urmă cu 40 de ani în Grecia. De 10 ani și în România, a traversat cu succes criza economică dezvoltând chiar noi departamente.

dakas_athanase_analkoCred că angajatii sunt valoarea cea mai importantă a unei companii. Ei nu se depreciază, iar atunci când sunt înțeleși și prețuiți, când sunt valorificați, ajutați să-și folosească toate aptitudinile, să-și potenteze calitățile, să lucreze într-un mediu sigur, stabil, confortabil, devin un “bun” inestimabil. Dacă un angajat crede în companie și în managementul ei, succesul afacerii este garantat.

Atunci când oamenii se simt bine la locul de muncă – prin aceasta înțelegând un mediu cald, e o echipă unită și bine pregătită, respectul pentru muncă și eforturile lor, apreciere și răsplată, comunicare și empatie – , sunt motivați – atât emoțional, cât și financiar -, lucrează cu pasiune, dăruind tot ce este mai bun în ei. Iar aceasta se traduce prin produse și servicii de înaltă calitate, pentru că atunci când te implici cu știința și sufletul, nu pot rezulta decât lucruri de valoare. Tocmai de aceea, așa cum facem și în Grecia de mai bine de 30 de ani, am aplicat în România strategia permanentei investiții în oameni, în siguranța lor, în pregătirea și viitorul lor.

Nu consider preocuparea continuă legată de capitalul uman drept un cost, ci o investiție în viitor. Nu este ușor să lucrezi cu oamenii și să aplici un management centrat pe oameni. Asta înseamnă să cunoști bine psihicul uman, să ții cont de sensibilitățile și caracteristicile emoționale ale fiecărui individ, de ambițiile și aspirațiile lui, de resorturile care îl pun în mișcare și îi determină accțiunile, de proiecțiile lui pentru viitor, de problemele și temerile pe care le are, de nevoile de apreciere și de reacțiile personale…

Categoric este o muncă mai grea decât cea cu utilajele și procesele tehnologice. Dar și satisfacția este mare…

mai spune omul de afaceri grec, Athanase Dakas.

Munca în echipă reprezintă abilitatea echipei de a lucra împreună eficient pentru atingerea unor obiective comune organizaţionale şi este esenţială pentru succesul afacerii. De aceea organizaţiile caută permanent să îmbunătăţească performanţele echipei. Organizaţiile urmăresc să creeze şi să sprijine echipe cu performanţe cât mai ridicate, apte să înţeleagă obiectivele afacerii organizaţiei şi să contribuie astfel la succesul organizaţional.

Legat de munca în echipă există şi conceptul de team building (construirea echipei). Team building se referă în general la selectarea şi motivarea echipelor orientate către rezultat, sau mai exact la auto-evaluarea grupului în teoria şi practica dezvoltării organizaţionale.

munca_in_echipa

Trăsăturile pe care le observăm în echipele eficiente:

echipe_eficiente

 

Ca o echipă să funcţioneze cu succes, membrii ei ar trebui să fie complet dedicaţi finalizării sarcinii şi realizării obiectivelor.  Ei trebuie să sprijine procesul şi produsul muncii în echipă.

Realizarea unui consens şi asumarea sarcinii de către fiecare membru al echipei este foarte importantă, atât în vederea succesului muncii în echipă cât şi a dezvoltării fiecărui membru.  Aceasta se realizează în etapele ‘dezbateri’ şi ‘reguli’ din viaţa unei echipe.

Poate fi necesar să ajutăm echipa să realizeze un echilibru între absorbţia şi menţinerea individualităţii membrilor.  Competiţia dintre membrii unei echipe joacă rar un rol într-o muncă în echipă eficace.  Aceştia trebuie să devină camarazi, astfel încât să fie conştienţi de prezenţa celuilalt, să-şi ofere sprijin şi să aibă grijă unul de celălalt, şi să-şi împartă munca echitabil într-o manieră care să promoveze eficacitatea.

mirela_preda_analkoLucrez în Analko de 9 ani. M-am angajat la câteva luni de la deschidere. Este a doua mea familie. Vin cu drag  și așa am venit mereu indiferent de perioadele grele prin care am trecut.

Echipa s-a păstrat cam în aceeași configurație, puțini au fost cei care au lucrat pe perioade mai scurte. Cine vine aici și este om de calitate… categoric este “absorbit” de vechiul colectiv. Avem și colegi mai noi pentru că dezvoltarea continuă a companiei a făcut să se mărească echipa, colegi cu care s-au legat deja relații strânse.

Nu aș pleca din Analko nici pentru un venit dublu.

ne mărturisește doamna Mirela Preda.

mihaela_gheorghe_analkoAm venit în Analko când echipa era alcătuită din trei sau patru persoane. Am crescut împreună, ca o familie.

Eu port relația cu clienții existenți. Vorbesc la telefon cam 75% din timp. Nu știu dacă este obositor sau nu, știu că imi place ceea ce fac, aici am învățat să zâmbesc clienților chiar daca ei nu mă văd.

Fac parte dintr-un colectiv unde problema nu este pecepută ca problemă, găsirea de soluții este antrenantă. Îmi iubesc tare mult munca și echipa cu care lucrez.

povestește zâmbind Mihaela Gheorghe.

O echipă eficace acceptă şi recunoaşte punctele tari şi slabe ale membrilor săi şi valorifică punctele tari ale fiecărui membru.  Membrii recunosc că este importantă contribuţia fiecărei persoane.  Deşi este posibil să nu fie de acord cu tot ceea ce spun sau fac ceilalţi, ei se respectă reciproc, recunosc drepturile celorlalţi de a avea şi exprimă opinii individuale.  Apoi cad de acord cum să avanseze pe baza unui consens.  De asemenea ei recunosc şi apreciază faptul că performanţa combinată a unei echipe este mai semnificativă decât suma contribuţiilor individuale.

analko_romania

echipa_analko

 

Comentarii prin Facebook

Comentarii

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *